Ik weet nog goed dat toen ik pas drie maanden bij Travelworld in dienst was, ik te horen kreeg dat ik op een zogeheten studiereis naar Amerika zou mogen. Dit houdt in dat ik op onderzoek uitga om bijvoorbeeld campers, hotels of gebieden onder de loep te nemen. Met de kennis en ervaring die we daar opdoen, kunnen we onze klanten weer beter van dienst zijn. Samen met een collega mocht ik in dit opzicht afreizen naar de VS om per camper van Las Vegas naar San Francisco te rijden. Graag neem ik u in dit blog mee langs alles dat komt kijken bij het plannen en maken van een camperreis!
Ondanks het feit dat ik het een helemaal geweldig vooruitzicht vond dat ik een roadtrip zou gaan maken in Amerika, begon tegelijkertijd de spanning een beetje te komen. Ik rijd namelijk zelf in een klein autootje en heb totaal geen ervaring met het rijden in een grotere auto, laat staan een enorme camper...! Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik best een beetje opgelucht was toen ik hoorde dat we in een klein, compact campermodel zouden rijden. Dat leek me al een stuk vertrouwder dan in zo’n enorm bakbeest.
Indien u het, net als ik, nou het een beetje spannend vindt om met een camper te gaan reizen, is het wellicht handig om vooraf in Nederland de Amerikaanse verkeersregels en verkeersborden op te zoeken. Grotendeels zijn deze vergelijkbaar met die van ons in Nederland, maar zo voorkomt u dat u ter plaatse voor verrassingen komt te staan en het geeft voor veel mensen een bepaalde rust om goed voorbereid op pad te gaan. In Amerika rijden ze trouwens gewoon rechts, dus ook dat maakt het iets makkelijker.
Voor ik het wist was het moment daar: met mijn collega stapte ik op het vliegtuig richting Amerika! Als u vanaf Europa reist, is het verplicht om eerst een hotelovernachting te hebben in Amerika alvorens u de camper op mag halen. Dit is om even te acclimatiseren en om eventuele jetlag klachten te voorkomen. Als u dan toch de nacht moet doorbrengen in Amerika, dan ook maar meteen in ‘Sin City’ Las Vegas! We verbleven in een hotel aan de beroemde strip en hebben hier de avond dan ook rondgewandeld en onze ogen uitgekeken. Een stop bij de fonteinshow van het casino Bellagio mag natuurlijk niet ontbreken. De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en aan het begin van de middag werden we opgehaald voor de transfer naar de verhuurlocatie van Road Bear, die net buiten het centrum gelegen is.
We hadden geluk dat we een camper hadden van een toonaangevende verhuurder in Amerika: Road Bear. Zij staan bekend om hun jarenlange ervaring en goede en persoonlijke service. Dit brachten zij direct in de praktijk, want waar u bij veel andere camperverhuurders een instructiefilmpje krijgt dat u met andere reizigers moet kijken, gaat er bij Road Bear een medewerker met u mee naar de camper om u een uitgebreide uitleg te geven. Ik stelde hem natuurlijk de ene na de andere vraag, want ik wilde niet voor verrassingen komen te staan. Gelukkig nam de medewerker daar ook de tijd voor. Daarbij is het belangrijk om bij het ophalen van de camper deze goed te controleren op eventuele krasjes, beschadigingen of andere mankementen. Dit dient u dan vooraf te melden, zodat er achteraf geen problemen ontstaan over mogelijke schade die al bestond toen u de camper ophaalde.
Tip: plan voor de eerste reisdag een niet al te groot stuk om te gaan rijden. Het ophalen van de camper vindt vaak pas in de middag plaats en neemt ongeveer twee uur in beslag. Nadat de camper is opgehaald, is het wel zo fijn om vast de eerste boodschapjes te doen. Zodoende mijn advies om een klein stukje te rijden. Dan is het nog licht en kunt u op uw gemak wennen aan de camper.
Ook niet geheel onbelangrijk om u goed bewust te zijn van de camper. Houd er rekening mee dat een camper een flink gewicht en formaat heeft, waardoor inhalen wat langzamer gaat dan u gewend bent in een personenauto. Om de camper tot stilstand te brengen duurt dus wat langer, waardoor het verstandig is om iets meer afstand te houden tot uw voorganger. Daarnaast heeft u ook meer ruimte nodig om bochten te maken et cetera, dus houdt hier rekening mee. De wegen zijn over het algemeen wel een stuk breder dan in Nederland, net als de parkeerplaatsen, dus daar ondervindt u weinig tot geen hinder van.
Omdat mijn collega reeds ervaring had met het rijden in busjes en met een automaat, heeft zij de eerste dag voor haar rekening genomen. Daar was ik maar al te blij mee, zo kon ik mooi vanaf de bijrijdersstoel een eerste indruk krijgen van het rijden in een camper. We werden meteen op de proef gesteld, want de route leidde ons dwars door de bergen heen. Desondanks zijn we heelhuids en veilig bij onze eerste camping aangekomen. ‘s Avonds hebben we de camper nog gepakt om ergens te gaan eten. En op de terugreis besloot ik spontaan om even een proefrondje op de parkeerplaats te maken. Maar deze parkeerplaats leidde me de weg op, dus kreeg ik meteen mijn vuurdoop. Misschien maar goed ook, want zo had ik geen tijd om na te denken en het spannend te vinden. Ondanks een tegenligger die me flink liet remmen toen hij een auto inhaalde, heb ik zonder kleerscheuren de camper terug naar de camping kunnen brengen. Achteraf bleek maar weer dat ik mij voor niks zorgen heb gemaakt. Omdat de camper een automaat is, gaat het rijden zeer gemakkelijk en bijna vanzelf. De grootte van de camper valt ook enorm mee, temeer omdat de wegen in Amerika zoals al gemeld zeer ruim en breed zijn. Kortom: niets houdt ons meer tegen om optimaal te genieten van de camperreis door Amerika. In iets meer dan een week tijd zijn we van Las Vegas via Zion National Park, Bryce Canyon, Page, de Grand Canyon en een stukje van de welbekende Route 66 naar San Francisco gereden. Een erg mooie route waarin u grote steden combineert met de veelal ruige natuur van de verschillende parken.
Gezien de populariteit van het reizen per camper zijn er in Noord-Amerika talloze kampeerterreinen te vinden. Variërend van luxe resorts en eenvoudige natuurcampings tot kleine familiecampings waar gastvrijheid voorop staat. De gemiddelde prijs voor een overnachting ligt rond de € 60,-. Het is verstandig om vooraf uit te zoeken waar u met de camper mag staan. In sommige landen is het toegestaan om wild/vrij te parkeren, in Amerika kan dat alleen in een gebied dat door de overheid voor recreatieve doeleinden is opengesteld. Kijk bijvoorbeeld eens bij de gebieden van de Forest Service, Bureau of Land Management of Wildlife Management. Het voordeel van vrij kamperen is dat het geen geld kost en vaak verblijft u middenin de natuur. Houd er wel rekening mee dat er dus geen aansluiting voor elektra en water mogelijk is. Zorg er dus voor dat de watertank vol is, zodat u altijd voldoende water bijheeft.
Op campings is er vaak de keuze uit verschillende plaatsen. Zo is er de ‘back-in’ maar ook de ‘pull-thru’ plaats. Bij back-in dient u er rekening mee te houden dat de camper achteruit ingeparkeerd moet worden. Een pull-thru is wat dat betreft gemakkelijker, omdat u daar gewoon vooruit in kunt rijden en ook weer door kunt rijden om er uit te gaan. Wij hebben deze dan ook zoveel mogelijk geprobeerd te reserveren. Slechts één keertje dienden we wel achteruit in te parkeren bij een back-in campingplaats, maar met de achteruitrijd functie die in de camper van Road Bear zit, ging dit zonder al te veel problemen.
Campingplaatsen van tevoren reserveren is altijd een goed idee, maar helemaal als u in de buurt van een toeristische attractie of dichtbij een grote stad wilt verblijven. Ook als u in het hoogseizoen, de zomermaanden juli en augustus, reist is dit te allen tijde aan te raden. Dit hebben wij ook aan den lijve ondervonden. Onze studiereis was pas kort voor vertrek definitief en toen bleek hoe lastig het is om nog een camping op een goede locatie te vinden. In de parken was daar bijna geen enkele mogelijkheid meer voor, maar gelukkig konden we nog terecht op campings van de keten KOA. Uiteraard is het ook mogelijk om op de bonnefooi te gaan rijden. Er zijn namelijk campings die het ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ principe hanteren. Het is dan wel verstandig om vroeg te vertrekken om zo de grootste kans te hebben op een plekje.
U kunt heel eenvoudig zelf online campingplaatsen reserveren. Zo liggen de campings van KOA verspreid over Amerika en in sommige delen van Canada. Wij hebben veel van deze keten gebruik gemaakt. Bijkomend voordeel is dat u een pasje krijgt, waardoor u weer korting krijgt bij de volgende reservering, maar ook als u er maar één keer staat, zijn deze plaatsen niet al te duur. De campings zijn prima en beschikken over verschillende voorzieningen. Er zijn ruim voldoende douches en toiletten, er is een campingtafel bij de kampeerplaats en soms zelfs een zwembad. Het enige nadeel is dat deze campings vaak net op een behoorlijk afstandje van de voornaamste attracties zijn gelegen. Reserveringen maken kan gewoon online en is heel eenvoudig.
Al met al kan ik concluderen dat een camperrondreis een perfecte manier is om een groot gebied te verkennen. U heeft letterlijk uw eigen huisje op wielen en mocht u het net als ik een klein beetje spannend vinden om met de camper te reizen, dan hoop ik dat ik u heb kunnen overtuigen om het toch gewoon te doen. Achteraf valt het allemaal reuze mee en in Amerika is zo goed als alles erop aangepast. Een camperreis is een unieke ervaring, het voelt heerlijk en geeft een enorm gevoel van vrijheid om door dit prachtige land te crossen en in de natuur te verblijven!
Bent u geïnteresseerd in een rondreis Amerika? Onze reisadviseurs helpen u graag met het samenstellen van een reis op maat!
Ontvang onze e-mails met tips voor uw reis
Al meer dan 32.783 reizigers gingen u voor